В СПЕЦИАЛНАТА СИ ПРИТУРКА “GENIUS!” PSNEUROPE ОТБЕЛЯЗВАТ ПОСТИЖЕНИЯТА НА ДЕЙВ МАРТИН С „ИСТОРИЧЕСКИ ГЕНИЙ“.
От 1982 година насам, Pro Sound News Europe заслужено е най-уважаваното, специализирано информационно издание за професионална аудио индустрия.
Към своя февруарски брой PSNEurope публикува допълнителна притурка озаглавена „Genius“. Бонус изданието е посветено на изобретателите и иноваторите, оформили света на професионалната аудио техника.
Ненадминати са заслугите на Рупърт Нийв и неговия смесителен пулт (еволюирал до познатите ни днес миксери), както и на Джерард Стенли, който преодолява редица технологични проблеми за да създаде първия надежден, устойчив усилвател с висока мощност. На трето място редакторите ни срещат с Дейв Мартин, когото самите те определят, като исторически гений. Той е основателя на едноименната фирма Martin Audio, а също така пионер и иноватор в аудио индустрията.
Покойният Дейв Мартин ще бъде запомнен най-вече с тласъка, който дава на революцията при модулните хорни - бележейки началото на нова ера в професионалното озвучаване, след едно поколение от система вертикални говорители на марката WEM. Той вярва, че групите могат да дадат по-добро преживяване на публиката при все по-големия капацитет на местата, където се провеждат концертите. Ранното вдъхновение на Мартин идва, когато вижда W-образно сгънати хорни за кино озвучаване на RCA, които са използвани от Iron Butterfly, по време на първото им турне. Заради размерите им (над 2 метра височина и тегло над 220 килограма) групата не желае да заплати транспортните разходи по връщането на апаратурата и системата е продадена на британската рок-група Yes. Австралиецът преосмисля концепцията зад архитектурата на хорните и произвежда известната си басова тонколона 215 Mk1(2х 15“), която по-късно се превръща в емблематичния модел 115 (1х 15“). Дейв се шегува, че това се случило просто „разрязвайки я на половина“. Басът е комбиниран с хорни тип Vitavox с драйвери JBL2482 при срязваща честота около 500Hz. Рупорните системи на Martin Audio се оказват една крачка пред по-ранните директно излъчващи говорители, които не успяват да останат в крак с набиращата популярност прогрeсив рок сцена. Сред първите приемници на новата система са Pink Floyd, ELP, The Who и много рок знаменитости през ерата на прогресив рока в началото и средата на 70-те години. И все пак най-емблематичния продукт на Дейв Мартин остава легендарният MH212 “Philishave”- наречен така заради приликата си с електрическата самобръсначка на Philips по това време. Групата, която го извежда на „голямата сцена“ е Supertramp – една от многото банди, които търсят повече мощност в средните (вокалните) честоти. И така, как се стига до там? Целта на проекта била да се разработи средночестотна тонколона, която да е компактна, да звучи силно и да преминава във високочестотна хорна при срязваща честота доста над 800Hz. Първоначалните проекти, използващи ATC 12“ директно излъчващи говорители в двуъгълните средночестотни тонколони MR212 и MR312 били по-малко ефективни от басовия и високочестотния модули и не достигали много над 800Hz. Въображението на Мартин решава проблема, като използва принципа на компресиращите драйвери за повишаване на ефективността и разширяване на честотния диапазон нагоре, напасвайки конусната мембрана на говорител към по-малко от нея по размер изходно сечение с помощта на фазова тапа (phase plug). Представена през 1978, тонколоната MH212 с два говорителя е първата рупорна тонколона със специален средночестотен говорител с конусна мембрана. Заедно с 115 или 15 Mk2 бас тонколона и HF2M високочестотна рупорна тонколона представляват цялостната модулна система. “Philishave” звучи по-силно от говорителите, вградени в нея и бързо се превръща в стандарт в аудио индустрията по целия свят. Друг новаторски принцип, който въвежда Дейв Мартин е да нарежда ниските, средните и високочестотните тонколони в отделни колони. Турнето на Dire Straits в Италия през 1980 е перфектния пример за групиране на говорителите - Philishave с хорни, подредени в колони, за да звучат по-надалеч, което се явява предшественик на идеята за линейния масив. На концерта „Освободете Мандела” на стадион Уембли през 1988г., гледан в над 40 страни, фирмата Concert Sound използва колосалните 98 броя тонколони 215 MK2 , 60 броя Philishave , над 60 броя високочестотни хорни и куполни драйвери на JBL. И така, осъществявайки своята първоначална мисия, гордостта и наследството са предадени на следващите поколения инженери в компанията, а стремежът към същото новаторско превъзходство посредством иновации остава непокътнато. Чрез тези наистина заветни системи, философията на Дейв Мартин продължава да бъде основен принцип в продуктите за сценично озвучаване на Martin Audio - компанията, която той основава в Ковънт Гардън през 1971.