МУЗИКАНТЪТ И МНОГО УВАЖАВАН ПО СВЕТА АУДИОФИЛ СРАДЖАН ИБЕН ПРЕДСТАВЯ ТОНКОЛОНИТЕ DAVIS COURBET No5 В СВЕТОВНОИЗВЕСТНИЯ СЪС СВОЯТА ОБЕКТИВНОСТ САЙТ 6MOONS.


11.11.2020

Courbet No5


Синергия - градивно взаимодействие между нещата, в което качествата на резултата от него превишават тези на сумата от тях. То съществува между хора, Hi-Fi компоненти и аудио компании също.

Вземете например Оливие Визан и Саймън Лий. Единият ръководи търговаския отдел в централата за тонколони на Davis Acoustics във Франция, чийто обемен каталог с говорители изработени от екзотични мембрани като графит, кевлар и въглеродни нишки снабдяват множество марки, като Apertura, Avantgarde Acoustics, Goldmund, Jadis и MBL, които са най-лесно разпознаваеми от всички. Другият преди е бил начело на April Music, но днес управлява Simon Audio Labs, които се намират в близост до Сеул, Корея.

Като приятели, те също така споделят една стая на аудиофилското изложение Munich HighEnd. След тазгодишната експозиция, Саймън отново придружи Оливие обратно до Троа (централата на Davis Acoustics), където заедно се насладиха на комбинирания плейър с усилвател SAG AIO на Саймън в комбинация с компактната трилентова подова тонколона на Оливие, позната като Courbet No5.

“Какво предпочиташ, бял сатен, черен пиано лак или светъл дъб? Мисля, че белия сатен с дървена основа изглежда страхотно.”


Съгласявам се с Оливие, който казва за себе си, че е инженер, оженил се за пианист, захванал се със семейния бизнес на баща си Мишел, който е свързан с проектиране и производство на тонколони. Тъй като вече имах под ръка системата на Саймън и в архивите ни имаше пълна рецензия за нея, днешното занимание започна. По-конкретно, бях решил да пиша за Courbet No5 и SAG AIO като система, разбира се с предварителното съгласие на производителите. Те оценяват, че читателите харесват системни тестове. Разбира се, това не означава, че вашите местни търговски представители на Davis Acoustics задължително ще имат на разположение SAG или пък обратното. Това просто е доказана комбинация, която ни привлече вниманието в Мюнхен и  лесно бих могъл да я изградя наново.

Courbet No5 е трилентова тонколона с четири говорителя и фронтално разположен фазоинвертор. Високочестотният говорител, с който тя е оборудвана е 28 мм куполен с копринена мембрана, 13 см кевлар за средите и два паралелно свързани 14 см нискочестотни говорителя направени от карбонови нишки. С височина малко под 1 метър, неангажираща тежест от 18 кг и хармонични пропорции (16 х 25,5 см), колоната е едно истинско Hi-Fi бижу. Честотите на срязване на филтъра са на 400 Hz и 4 kHz, за да бъде средночестотния звук с необичайно високи честоти. Чувствителността е 90 dB, а обявеният честотен обхват се разпростира в диапазон 50 – 25’000 Hz. Като се има предвид експертният опит на Оливие в проектирането / производството на напредничави говорители, човек не би очаквал обикновени такива. Ще му позволим да представи тези подробности, както и историята на създаването на No5. В крайна сметка Chanel нямат запазени права върху тази цифра. Що се отнася до името, Жан Дезире Гюстав Курбе е френски художник, считан за духовния ръководител на движението на реалистите във Франция през 19-ти век. Ангажиран да рисува само онова, което е виждал, той отхвърля романтизма и академичната конвенционалност на предишното поколение творци. От това кратко описание бихме могли да предположим, че Courbet No5 също е посветена на реализма, а не на романтичните интерпретации.

“Както можете да си представите, целта на Courbet No5 е да предложи красива и усъвършенствана тонколона с добър звук. За да остане привлекателно тънка, ние използваме говорители не по-големи от 5”, откъдето и произхожда името. Когато преди време представихме моята тонколона MV One в Швейцария, тя се считаше за извънземна в нашия каталог, където повечето от говорителите използват подобна мембрана от кевлар за средите. Добре сме запознати с тази технология, тъй като създаваме подобни говорители от самото начало на нашата фирма през 1986 г. Мембраните за басите очевидно трябва да са по-здрави, така че често използваме карбонови нишки, също както в този случай. Двата малки баса са паралелно свързани, правейки общата им повърхност 8,5”, разпределена между два мотора.




Технологията, която използвахме за високочестотния говорител е много интересна и ни отне доста време, за да я развием напълно. С цел намаляване на звуковите изкривявания, той има кухини дори зад окачването. Изображенията ще ви помогнат да разберете по-добре. Диаметърът на шпулата на високочестотния говорител е 28 мм, за да успеем да свалим честотния обхват до 1’000 Hz, а не 1’250 Hz, които са типични за 25 милиметровите шпули”. Напречното сечение на високочестотния говорител на Оливие ми напомня за заострената конусовидна геометрия на Лорънс Дики от Vivid Audio. “Корпусът на тонколоната е разделен отвътре, под средночестотния говорител и по-малкият отвор в горната задна част не е бас-рефлекс а декомпресионен отвор. Средите работят до 300 Hz. Фронталният отвор действително играе ролята на бас-рефлекс и за двата басови говорителя на тонколоната, които са монтирани в общ обем.



„На снимките на кабелите използвани за връзка вътре в тонколоните можете да видите, че кабела за високочестотния говорител е много тънък, а този за средночестотния е по-дебел, но и двата са от портфолиото на фирмата Hifi Cable et Cie и са изработени от тефлон. За басите, размерът на кабела отново е по-голям, за да е съобразен с по-високите изисквания за пренасяне на електрическа енергия. Високочестотния говорител е с висока чувствителност, което се комбинира много добре с това, че кабелните към него са тънки. За гамата Courbet многократно експериментирахме с голям брой разнородни кабели. Този за високите е наистина тънък. Бях изумен първият път, когато го видях. Той странно трансформира звука чрез увеличаване на мощността и същевременно намаляване на яркостта. Що се отнася до кевлара, ние го използваме от 33 години, този вече е шесто поколение. Харесваме материала, тъй като ни дава много информация, особено при средните честоти. Кевларната мембрана в Courbet No5 е еднаква за цялата серия, както и за гамата Balthus. Тя има специално покритие отзад, което я прави влагоустойчива. Тази пет инчова мембрана винаги е свързана с едноинчова намотка, което според нас е идеалната комбинация.“

“Merde saint“. Не звучи толкова стегнато, колкото “Holy shit”. И все пак Courbet No5 ме изненада веднага щом излезе от кашона и  монтирах фундаментите на колоните с четирите шестограмни болта. Трикът на леко уголемения куполен високочестотен и партниращия му умело изграден декомпресиран квази диполен средночестотен говорител се сдружиха за да предоставят на  новия ни усилвател Bakoon AMP-13R изходен тракт с изключително висока разделителна способност и прозрачност. Комбинацията от 0.5 Mhz DC усилвател с директно свързано крайно стъпало и променлив коефициент на усилване плюс тотонколоните на Davis достигна максимално ясни детайли в много широка звукова сцена с голяма плътност на пространство.



Тук виждаме отвора на кевларната мембрана, който просто няма как да не е съучастник в това бързо, необуздано, добре отворено и свободно звучащо възпроизвеждане на вокалите.



Пълната противоположност на по-непрозрачните и въздържани  в горния среден и долния висок диапазон Zu Druid V, тази малка френска кула беше изключително информативна, но не и ярка в гореспоменатите гами. Както ми беше доставен(трябваше все пак да разбера колко време е ползван този комплект, ако въобще беше ползван) горния бас и ниските регистри също звучаха противоположно на Zu, като се усещаха леки и недоразсвирени. Първоначалните ми впечатления бяха свързани с одухотвореност и деликатност, но не и със суровата мощност необходима за бум-тряс.

Съставният 8,5-инчов нискочестотен говорител в ограничен кубичен обем очевидно няма как да раздвижи 18-инчов диполен въздух и в крайна сметка 5.25” средно/нискочестотен говорител на нашите Albedo Audio Aptica (9380€ за комплект) разположен в трансмисионна линия, засенчи No5 в ниско честотното му представяне. Дали това първоначално нежелание на баса е от никсите показания на километража – HiFi версията на миризмата на нов атвомобил – или от спецификата в самоличността? Оливие, който по това време вече летеше към САЩ, трябваше да прецени, когато кацне.



Разглеждайки това, което вече беше кацнало по-рано, задната долна страна на всяка колона беше украсена с кокетна табелка, на която основните характеристики на модела стоят точно над черния терминал. Хубавите клеми за единчно захранване бяха обвити във втулки от карбонови нишки.



Ето и поглед отблизо към артилерията от говорители. Обърнете внимание на много атрактивното скриване на всички крепежни елементи. Включените черни решетки с пълна дължина също допринасят към цялостния финес на замаскирането. Те се поставят на колоните чрез вградени магнити а не с грозни клеми и гумени уплътнения. Наскоро писах рецензия за конкурентни колони от Великобритания, чиято цена надхвърля тази на нашият герой почти двойно. С ръка на сърцето си смея да твърдя, че Courbet No5 сa изработени много по-изтънчено.



Дори самият корпус не е вездесъщата правоъгълна кутия позната на всички ни, а паралелограм като нашия Audio Physic Codex. Този дизайн е много по-труден за изпълнение. Бяха включени и шпайкове за корпуса, но вземайки предвид нашия паркет, аз реших да ги пропусна поне за първия рунд на горния етаж. Според Оливие трябва да минат поне 24 часа в слушане, преди да се усети атаката на 30Hz.

След като минаха още няколко дни и действието продължи на долния етаж при всичко-в-едно модела SAG и другия край на звуковия диапазон се отвори. По думите на Саймън, звученето му има за цел да възстанови “оригиналната мека сила на музиката, която загубихме, но бих искал да върна”. Той е на мнение, че много съвременни Hi-Fi настройки жертват основни ценности, преследвайки изключително субективни детайли в звука. По същият начин, неговия 100 ватов усилвател разгръща звуковата си перспектива отдолу нагоре, като клас А на Pass Labs. Той възпроизвежда с по-добра реакция в силовата зона, за да подпали огъня в машинното отделение на ритъм и бас секцията. След това добавя по-меки високи честоти, за да подчертае насочения надолу фокус, който се отнася по-внимателно към преекспонирани поп парчета. Вместо да бъде ориентиран към максимална скорост, силни пикове и ускорена динамична сприхавост, AIO обръща повече внимание на неефимерната вещественост и макро въздействие, отколкото на микро маниите.



Не беше необходима научна степен в гадаенето на кристална топка, за да се предскаже от характерите на нашите два участника, че това ще се превърне в една много успешна среща.

Там, където комбинацията от техника от горния етаж все още преекспонираше горните два говорителя и техните звукови добродетели, партията от долния етаж позволи на басите с въглеродни влакна и големи отвори да стъпят напред и да се равнят. За моите уши това много похвално завърши някъде в митичната среда, за да свидетелства за градивното взаимодействие, за което се надявах  да пиша, когато се заех с това още в Мюнхен.



Някакси се заформяше една звукова среща между непознати. Звездите и луната започваха да влизат в синхрон.

Време е за крачка назад, преди да вземем предвид резултатите. Скоро ще станат почти двадесет години откакто пиша рецензии - мина известно време, откакто съм бил домакин на малки кули за 3000€ с говорители ексклузивно за марката си, които също са проектирани и произведени на място. С течение на времето, тенденцията ми показа, че цените на избраните от мен техники, които ще подлежат на рецензия, ескалират. Това е особено вярно, ако човек се фокусира върху по-неясни бутикови марки с по-малък икономически мащаб. Днешната ми среща е проверка на реалността. За мен, като рецензент, Courbet No5 са страхотно приземяващи. Те представят зряло проектиране на говорители, хубав финиш на покритието, атрактивни размери и външен вид съвместими с реалностите на живота,  конкурентна цена с европейски произход и напредничаво представяне. Срещу такива печеливши референции под ръка, всичко много по-голямо и по-скъпо ще трябва усърдно да поработи, за да изглежда, че си заслужава парите. Да бъдеш достатъчно превъзхождащ, за да оправдаеш по-високата си цена, не е свързано единствено с невежество относно това, което в момента е възможно да се случи в по-ниския клас. Или с вярата и въображението, че много скъпите неща са с толково повече вложено в тях. Всичко това трябва да бъде спечелено в двубой лице в лице. Kрай на отклонението.



В моята книга с рецепти, тайните съставки на тази тонколона би трябвало да е двойката от горните два говорителя (високо и средночестотния) с нейната честота на срязване от 4000Hz и дихателния отвор за средите. Съмнявам се, че тези говорители биха могли да се затруднят дори и в далеч по-скъпи тонколони с по-луксозни марки на табелките и по-тежки корпуси.

Вземете например втората част от „Втори концерт за тромпет“ на Андре Жоливе от аранжимента за пиано и контрабас в концертното изпълнение на тромпет на Питър Месер . Turtle Records записват тази творба в белгийското  Galaxy Studio, което те наричат “най-тихото акустично пространство в света” и при това с всички детайли.  Получената тоналност засрамва тази орекстрова версия в YouTube, но поне можете половинчато да се насладите на музиката, която Майлс Дейвис сътворява по време на неговия Avant la lettre период.



С усилване до реално ниво – израстнах със сестра и брат музиканти, които свиреха на валдхорна и станаха оркестрови музиканти във Висбаден и Хамбург съответно – сензорната илюзия на плътно звучащ тромпет, натоварен със стръмно високи хармоници, звучеше свръхестествено. Или, както линейните тонове на CD компилацията по повод 25-aта годишнина на Audio Physics, които ни казват „да запишеш или възпроизведеш с точност звука на тромпет и по-точно заглушен тромпет се смята  за едно от най-трудните неща за постигане, тъй като е известно, че той възпроизвеждат обертонов спектър далеч над 20 kHz и общата структура на звука, който се развива във времето е много сложна. Микрофоните и тонколоните са разтегнати до предела на възможностите си, възпроизвеждайки звука на този инструмент.“

Courbet No5 дори и да трябваше да се разтегне до предела си, го направи без усилие. Не само, че разцъфтяващото присъствие на задаващия се трумпет бе категорично, но и говорителите с помощта на AIO нямаха никакъв проблем в правдоподобното пресъздаване на гръмотевичните низходящи акорди на пиано, захранващи голяма звукова картина... или пък акомпанимента на контрабаса до най-дълбоките му низини. Не подценявайте горните два говорителя на тези френски тонколонии, само защото струват едва 3000€. Те са много добри. Нещо повече, задният „ауспух“, който декомпресира средночестотния  високоговорител е нещо, което съм виждал преди само в тонколоните Tango на Франк Чанг, но с по-слаб ефект. Тук изглежда, че той постига най-добрия резултат от намаляването на негативното влияние на корпуса върху звука.

Предвид допълнителната им разделителна способност, заредих „Poco Aleggretto“ от Третата симфония на Брамс в изпълнение на Интерконтиненталния ансамбъл в изданието на trptk Travelling Light. Записано е на 352.8kHz DXD без компресиране на динамиката или лимитиране. Използвани са седем микрофона Sonоdore, конвертори Merging Technologoies AD/DA, усилвател Hegel H30 и тонколони KEF Blade Twо с окабеляване и захранване Furutech. Ансамбълът е класически нонет, който съчетава духов квинтет със струнен квартет, който изпълнява симфонични произведения аранжирани за тях. Пътувам без много багаж. Но има и допълнителен смисъл. Чрез премахването на масовата симфонична сила и свеждането и до един член за всяка ключова част е по-лесно да чуете малки структурни елементи и преплитащи се партии, които обикновено биват заглушени от пълната симфония. Така слушателят пътува разтоварен и улеснен през музикалния терен.



Отново, допълнителната разделителна способност на Courbet No5 се задълбава навътре в аудиофилския костелив орех на верността на тембъра и свързаните с него модулации на тона. Ако не си били там, няма как да знаеш как трябва наистина да звучи. Въпреки това, когато всеки инструмент е ясно разпознаваем колкото е тук, вместо да бъде разводнен от ансамбъл от дванадесет първи цигулки например, 10 секунди и т.н., той може по-категорично да се превърне в наистина уникална цигулка или виола, която дори може да модулира тона си за експресивност. Сега тембровите различия или особености се увеличават, вместо да се свиват. От това можете да стигнете до извода, че верига от добър запис и възпроизвеждане с висока “разрешителна” способност е необходима за увеличаване на този контраст на чистия тон а от там и дисиметриране на уникалните хармонични специфики с големината, с която са били написани. Така, чрез директно умозаключениe, това ти дава обратна връзка относно способностите на тонколоните. Courbet No5 дава толкова малко украски от себе си, че стават изключително прозрачни за гладко шлифованите тенбри на този ансамбъл.



Както можете да разберете от моите музикални примери, Courbet No5 ме доведе до избори, които изцяло се възползваха от силата му да изисква записи с върховно качество. Компресираната поп музика работи също толкова добре, но ако човек знаеше разликата би се почувствал поне малко неудобно, че пропилява тези проницателни говорители. Това винаги е вярно, разбира се. В този случай просто споменаването му се усещаше, като по-уместно. Оттук и увереността ми в акустичните инструменти, особено в класическа среда. Поне за мен това е много по-показателно от електронната музика, чието автентично звучене дори не можех да предположа.



Единственото реално ограничение тук бяха ниските в басите, особено ако някой отиде да купонясва вкъщи с инфра ниска синтезирана, клубна музика.   За повече в тази сценарий се предлага Courbet No7 със своя по-голям и силен басов говорител. Очевидната хитрост за надграждането на басовостта на No5 е използването на по-неясен и по-тежък, интегриран усилвател с голяма консумация, като нашия Pass Labs XA-30.8. Това също ще омекоти високите, за да бъде полезно при записаните яркост в звука, които станаха норма. Разбира се, че качването на този хубав кораб изисква 6500€, след което ще са ви необходими допълнителни билети за предусилвател, DAC и източник. Ето защо моята работа се фокусира върху SAG AIO. За 4,500€, той включва всичко необходимо. Това прави целият шкаф с двойна ширина пред  дясната стена(на снимката горе) остарял, напълно неизползваем и заради това подходящ за Hi-fi гробището. Просто завърти едно CD или пусни музика от USB флашка. Готово.



C’est vrai.  Това, че не се бях срещал с основен модел на Davis Acoustics за две десетилетия писане за Hifi, ми носеше усещане за горчиво недоглеждане, което най-после успях с голямо удоволствие да променя. Тази снимка от пълния каталог на Оливие Визан концентрира днешната история до нейното основно послание и ключова привлекателност: уникални и много добри говорители, чието проектантско ДНК датира от преди 33 години. В контекста на Hi-Fi-то, това си е цяла вечност. Какво означава за купувача качество на звука, което на друго място-имаме предвид марки, като Apertura, Avantgarde Acoustics, Goldmund, Jadis и MBL, които всички купуват говорители от Davis Acoustics, може да струва повече, понякога много повече? Ако не сте се зазяпали в по-лъскавите табелки, с които да впечатлите приятелите си, Courbet No5 ще ви осигури усъвършенствана разделителна способност или казано по друг начин висока резолюция във фино оформени, добре изградени и завършени, но при все това семпли корпуси. Това е много умен и успешен проектантски подход. Притежанието им, според мен,  ще ви направи много разумен купувач и успешен аудиофил. Но, ако просто искате да слушате свръхпродуцирани неща, Courbet No5 всъщност биха били твърде добри за тази цел. В по-голяма степен от повечето други те наистина рзцъфтяват, когато ги захраниш първокласно. Това е така, защото те са истински High-End тонколони, които просто се крият в овча кожа. Хахахахахаха.

Сраджан Ибен

 
EN RU
RO
TR