8-ТЕ САУНД СИСТЕМИ, КОИТО ПРОМЕНИХА СВЕТА


18.06.2020


Всички яки партита си приличат по едно и също нещо.

Страхотен звук!

От качеството на аудио формата до тонколоните и усилватели- всичко е от значение.

Аудио системата е основната част на всяко парти. Тя не само прави цялостното преживяване по-потапящо и физически интензивно, но и предпазва главите и ушите ви да не бъдат уморени или пък унищожени от музиката.

За известно време на много клубни собственици спря да им пука—харчейки повече за  обща визия и осветление, отколкото за звук. Въпреки че гореспоменатата практика продължава, страхотният звук е започнал да придобива огромно значение и се завръща с голяма сила. Става по-достъпен от всякога поради различни иновации в мастеринга и домашния звукозапис. Достъпността доведе и до промени в културата на саунд системите. Олд скуулърите много добре знаят всичко за това: множество музикални субкултури са обсебени от качеството на саунд системите си в продължение на десетилетия, от реге до диско до дръм и бейс.

Има редица от тях, които промениха начина, по който преживяваме музиката.

Опитвате се да постигнете най-добрия възможен звук  за собствените си тракове, нали? Значи също трябва да знаете как и през какво да бъдат пускани. Един от ценните инструменти в студиото е знанието как да изкараме як саунд през системата в клуба.

Така че, за начало ето ви 8-те най-емблематични аудио системи в света и тяхното значение.


1. Rosner Custom Sound

Алекс Роснър е изучавал инженерство, но е изпитвал огромна любов към Hi-Fi техниката, едно неизмеримо чувство, което през 1959 го довежда до създаването на първата му аудио система.



Надеждността и Rosner Custom Sound са синонимни. Всяка тяхна звукова система се състои от няколко усилвателя, в случай че един от тях се повреди – необикновена и оригинална идея за времето си. „Сигурно съм изградил повече от 400 системи и нито една от тях не се е разваляла напълно“, казва Алекс Роснър.

Също така Роснър е изобретил прототипен Dj миксер, който е считан за техническия и духовен вдъхновител на Bozak CMA-10-2DL, първото по рода си подобно устройство продавано на пазара.



Поръчковите аудио системи на Роснър се сдобиват с огромната си популярност чрез легендарният нюйоркски клуб The Loft, собственост на американския диджей Дейвид Манкузо. Считан за люлката на съвременната танцова музика – най-известните и разбиващи партита в Ню Йорк през 70-те са били там. Аудио системата, изцяло правена от Роснър е била настроена и оборудвана с високоговорители на Klipschorn. Нещо повече, Манкузо дава задача на Роснър да устрои специфичен сет ъп, който по-късно ще бъде имитиран от много други клубове, поради запленяващте му качества.  Идеята, толкова сложна, колкото и проста, била да се поставят четири високоговорителя над тълпата, всеки от които е в посока на една от основните точки: север, юг, изток и запад.

Особеното при аудио системите на Роснър: това е аудиофилски звук – детайлен, полиран и ясен. Както казва Манкузо: „Силното е хубаво, но има нещо, наречено адски твърде силно“.

Известни клубове, които са разполагали с аудио системите на Роснър: Copacabana, Directoire, the Ginza, the Limelight, Max’s Kansas City и много други.


2. Long Sound Systems



Ричард Лонг започва кариерата си под ръководството на Алекс Роснър. Но в крайна сметка, ученикът става майстор и започва собствен бизнес с аудио системи.

Paradise Garage (1977-1987) се превръща в визитната картичка и площадката за игра на Лонг. Този легендарен нюйоркски клуб е бил мястото, където Лонг е водил нови клиенти, изпробвал е нови озвучителни устройства и същевременно се е грижил за звуковите фантазии на Лари Леван.

Лонг е бил майстор дърводелец, изграждал е корпуси за тонкоилни. Освен това е обръщал специално внимание върху акустиката на помещението, като е правил необходимите корекции спрямо нуждите на дадено място.

Джъстин Беркман, основателя на Ministry of Sound, описва ситуацията: „Ричард Лонг и Леван постоянно се опитваха да го подобрят чрез проомяна на настройките и възстановяване. Вместо да регулират силата на звука на системата, те регулираха силата на звука на помещението. По този начин цялостната концепция за аудио системите се преобръща наопаки, настройвайки помещенията за звука, а не обратното.“

На света е останала само една аудио система на Long, намираща се в зала за блъскащи колички в Кони Айлънд.

Особеното при аудио системите на Лонг: Огромен и мек бас. Здраво удрящ звук. Ниските честоти се усещат повече отколкото чуват.

Известни клубове, които са разполагали със звуковите системите на Лонг: Paradise Garage, Studio 54, Area, Bonds International Casino, Zanzibar в Нюарк, The Box и Warehouse в Чикаго, the Colosseum в Тел Авив, Dorian Gray във Франкфурт и други.


3. Funktion One



Бергхайн, митичният техно храм.

През 70-те Тони Андрюс пътувал по турнета с различни групи, работейки по техните озвучителни системи. Така през 1977 се ражда компанията Turbosound, чиято цел е да отдава под наем различни аудио устройства на групи и музикални мероприятия, като например Пинк Флойд и полувековния фестивал Гластънбъри.

Много скоро Turbosound започват да произвеждат собствени озвучителни системи. Техните TMS3 all-in-one системи са използвани на многобройни рейв партита във Великобритания през 90-те. Но поради вътрешни разногласия, Тони Андрюс напуска компанията и основава Funktion One. За Андрюс трябва да знаем, че персоната му е пъстра и многослойна. Неговата духовна вяра за музиката като „жизнено средство на новото съзнание“ категорично се слива с 40-годишния му технически опит с аудио системи.

Тонколоните Funktion One (F1) се разпознават лесно по техните изсечени форми. F1 са изработени с хартиени мембрани, вместо метални компресионни драйвери. Системата се нуждае от мъничко настройване, след като е правилно монтирана.

Клубът, който направи тонколоните Funktion One толкова известни, е Бергхайн в Берлин, Меката на техно музиката.

Особеното при аудио системите Funktion One: Звукът е мощен, ясен, изпълващ и все пак можете да проведете разговор. Възпроизведените от F1 звуци са плавни и без изкривяване за дълги периоди по време на работа.

Известни клубове, които използват Funktion One: Berghain (Берлин), Output (Ню Йорк), Smart Bar (Чикаго), Lux (Лисабон), Space (Ibiza) и други.


4. Martin Audio



Martin Audio е основана във Великобритания през 1971 г. от аудио инженера Дейвид Мартин. Те са известни с клубни и фестивални озвучителни системи. Групи като Pink Floyd, The Who и Supertramp са гастролирали с Martin Audio.

Най-забележимият клуб, който използва техните саунд системи е Ministry of Sound в Лондон. Когато Ministry отворя през 1991 г., 500 000 британски лири от общият бюджет на стойност 750 000 са изразходвани само за озвучаване. Докато много хора считаха, че основателите са луди, качеството на звука водеше най-добрите диджеи и тълпи от хора жадни за музика нощ след нощ.

Особеното при Martin Audio: чистотата на звука. Саунд системата в Ministry of Sound e “ със силно завишени критерии”. Това и позволява да работи безупречно под капацитета си, за да се избегне изкривяване.

Известни клубове, които използват Martin Audio: Ministry of Sound (Лондон), Room One в скоро затворилия клуб Fabrik (Лондон) и други.


5. Void



Void Acoustics e Британска компания основана през 2002 г. от Родж Могейл.

Аудио системите на Void се славят не само с качество, ами и с футуристичната си дизайнерска естетика. Компанията персонализира външния вид на озвучителните системи, за да са в съответствие с пищния интериорен дизайн на клубовете, с които работи.

Множество заведения на прословутия парти остров Ибиса – включително Skankeys, DC10, Eden и Ocean Beach имат персонализирани Void системи.



Особеното при аудио системите на Void: Техни отличителни белези са  тонколоните във формата на рупори, заедно с надеждния и висококачествен звук.

Известни клубове, които използват Void: AIR (Амстердам), Monarch (Сан Франциско), Nikki Nightclub (Чикаго), Studio 338 (Лондон), Mixmag (Лос Анджелис), London Lab и други.


6. Killasan

Саунд системата на Killasan е легендарна стена от тонколони. Тя e основното оборудване на реге и дъб партитата „Wax Treatment” в Берлин от 2009 насам.

Историята на Killasan е изключително интересна, принадлежала e на Наоджи Кихира (K-Boss), музикален реге и дъб фанатик, който организирал партита в Осака, Япония. Killasan е движещата сила, която популяризира реге музиката в Япония. След внимателно и дълго проучване Кихира поръчва персонализирана Ямайска саунд система от Флорида.

По време на пътуване до Берлин през 90-те Кихира се сприятелява с Марк Ернестус и Мориц Фон Освалд, основатели на известния аудиофилски магазин Hardwax.



По-късно Фон Освалд посещава Япония и чува за първи път Killasan: “ Когато чух звука на системата за първи път в Осака… бях напълно взривен. Никога не бях чувал такъв звук извън Ямайка.“

Кихира превозва системата си в Берлин през 2001 г. за представление, което така и не се случва. Оттогава Killasan е в Берлин. През 2009 г. тя намира новия си дом в нощен клуб, наречен Horst Krzbrg, където се раждат поредицата от партита по-познати под името Wax Treatment.

Horst Krzbrg наскоро затвори врати завинаги, но Wax Treatment партита продължават в Kiekebusch, открита локация за музикални мероприятия.

Особеното при аудио системата Killasan: звукът е мек и не преувеличава ниските . Тя е внушително конструкция от високоговорители започващи от пода и свършващи до тавана.


7. Downbeat Sound System



Няма как да напиша статия за саунд системи, без да спомена Ямайка.

Концепцията за „озвучителна система“ – колектив от диджеи, звукови инженери и MC-та, които свирят реге и денсхол – възниква в Кингстън през 50-те години на миналия век.

Идеята е проста: включва се генератор, усилватели, стени от поръчкови тонколони и DJ сетъп. След това започва огромно блок парти, където диджеите свирят нови и ексклузивни сингли, по-познати тогава като ‘dubplates’.

Културата на саунд системите е неразделна част от поп културата на Ямайка. Въздействието и се разпространява в световен мащаб следвайки вълните на ямайската диаспора. Важно е да знаем колко наистина е огромно влиянието на тези социални движения върху широката гама от музикални жанрове, които се слушат от безброй хора по света: хип-хоп, гараж хаус, джънгъл, дъб, техно и много други.

Tony Screw, по-известен като Downbeat the Ruler, е основател на една от първите саунд системи в Ню Йорк, наречена Downbeat Sound. Чрез нея, голям брой денсхол личности започват своите кариери през 80-те, включително Sister Nancy, Shine Head и Brigadier Jerry.

Особеното при Downbeat Sound: тежък бас под формата на стена от ръчно направени тонколони.


8. Despacio



Защо DJ-я трябва да е звездата на нощта? Ами ако това специално място е запазено за озвучителната система?

Точно заради това Джеймс Мърфи от LCD Soundsystem си партнира с 2ManyDJs и аудио инженерът Джон Клет. Заедно те изградиха съвременна аудиофилска звукова система, наречена Despacio.

The Vinyl Factory YouTube Channel

Вдъхновена от системата на Ричард Лонг от Paradise Garage (вижте по-горе), Despacio е изградена от седем 3,5 метрови колони от наредени едно върху друго озвучителни тела. Идеята на създателите и е да пренесат изживяването създадено от домашна Hi-Fi система към клуб, като се свири само на плочи.

Despacio е част от Международния фестивал в Манчестър и заедно с него обикаля други музикални събития като Sonar Barcelona.

Особеното при саунд системата Despacio: мощността и е 50,000 вата! Звукът и има невероятно присъствие и яснота. Имате чувството, че вокалите ви ги пеят на ухо. Външният вид на самата система също е великолепен.


Нека музиката заблести

Най-легендарните клубове изкусно обръщат внимание както на звуковите си системи, така и върху акустичната обработка на помещенията, в които се възпроизвежда музика. Всяка система е индивидуално проектирана и специфично настроена, за да звучи перфектно.

Но саунда не свършва с марките и моделите на устройствата. Добрият звук е свързан с отлично качество по цялата озвучителна верига – от висококачествения аудио файл до високоговорителите, през всички компоненти и аудио кабели между тях.

Както Дейвид Манкузо многократно казва: „ Не искате да чувате аудио системата, искате да чувате музиката!“.

С други думи озвучителната система трябва да бъде в най-добрата си форма – защото точно тогава музиката ще заблести.

 
EN RU
RO
TR